

Lynet Swager
Een in data gespecialiseerde online marketeer
Ik ben Lynet Swager-ten Broeke, 32 jaar en ik woon met mijn man en 2 zoontjes in Nijverdal. We wonen in een jaren 30-huis dat we samen compleet hebben verbouwd. Ik ben megablij met ons plekje aan de voet van de Holterberg. Vanuit hier loop ik zo de bossen in, heerlijk! Ik ben graag in de natuur te vinden. Het liefst in mooie landen, zoals Noorwegen en Slovenië. En als ik zo'n dag dan kan afsluiten met een koud wijntje onder de luifel van een camper, ben ik zielsgelukkig. Ik probeer graag nieuwe dingen, van een cursus keramiek tot het ontwerpen van onze eigen tuin. Verder doe ik aan CrossFit en vind ik het leuk om bezig te zijn met recepten zoeken en maken die lekker zijn én de juiste macro's bevatten. Tja, je bent een data-nerd of je bent het niet.
​​
Want ik durf wel te zeggen dat ik een echte data-nerd ben. Geloof het of niet, maar ik word blij van datasets, analyses maken en die op een begrijpelijke manier weergeven, zodat er vanuit daar weer stappen kunnen worden gezet. Als je me dat vroeger had gezegd, had ik je nooit geloofd. Hoe ben ik er dan zo ingerold?
​
Let's go waaaay back in time: als klein meisje vond ik het al leuk om te 'computeren'. Af en toe mocht ik er een educatief spelletje op doen van mijn ouders en dat vond ik te gek! Op de middelbare school groeide dat uit naar dat ik voor de lol websites maakte met html. Niks professioneels hoor, het waren vooral websites die ik samen met vriendinnetjes maakte. Maar ik vond het zo leuk om ermee te 'pielen'.
Tijdens mijn opleiding Communicatie wist ik al vrij snel dat ik online marketeer wilde worden. Als ik iets in mijn hoofd heb, dan zorg ik ervoor dat ik alles aan doe om ervoor te zorgen dat het lukt. En dus liep ik stage bij het creatieve en veelzijdige marketingteam van Walibi Holland. Ik vond het direct geweldig. Wat een mogelijkheden!
Na mijn afstuderen ging ik aan de slag als online marketeer bij een marketingbureau. Hier deed ik de marketing voor veel verschillende klanten. In het begin vanuit alle facetten van online marketing: blogs, social media, nieuwsbrieven, SEO en SEA. Heel fijn om die kennis ook te hebben, maar ik merkte dat ik vooral de advertising leuk vond en ik werkte me op tot SEA Specialist. Toen ik werd gevraagd om als SEA specialist bij Auping aan de slag te gaan - zo'n mooi merk met een mooie missie - besloot ik ervoor te gaan.
​
Bij Auping kon ik echt diep de data induiken om de online campagnes te verbeteren. Ik verzamelde de benodigde data door handige dashboards te bouwen. Al snel bouwde ik niet alleen dashboards voor de resultaten van mijn eigen SEA campagnes, maar ook voor de KPI's van andere afdelingen. En zo rolde ik letterlijk in de rol als BI & data analyse specialist.
​
Ondertussen was ik ook gestart met mijn eigen bedrijf en werd ik daar - naast advertising en data vraagstukken - ook steeds vaker gevraagd voor vragen rondom automatiseringen. Het bouwen van mailflows na het invullen van een online formulier. Of het automatisch doorsturen van de input van dat formulier, zodat het in PowerBI gebruikt kan worden om analyses op uit te voeren. Die automatiseringen slaan eigenlijk de brug tussen online advertising en data analyse. Een match made in heaven!
